Patronat Narodowy Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Karola Nawrockiego
nad obchodami Milenium Koronacji Pierwszych Królów Polski
Tabulatura z muzyką Jana Branta została zrabowana przez Szwedów Polskiej Koronie podczas odwrotu po potopie szwedzkim. W roku jubileuszowym 1000-lecia Królestwa Polskiego pragniemy zwrócić muzykę Branta Polsce i zaprezentować dorobek polskiego kompozytora przełomu XVI/XVII wieku szerszej publiczności. Wybraliśmy m.in. miasta, w których Brant działał tj. Poznań i Braniewo, ale także Pałac królewski w Wilanowie, tym samym zwracając po 300 latach, zagrabione Wazom dobro.
Koncerty będą bazować na wydanym w 2024 r. albumie Jan Brant Opera Omnia (Agnieszka Budzińska-Bennett, Exploratori Ensemble, Paweł Pawłowicz), który spośród bardzo wąskiego grona polskich wydawnictw, nominowany został do prestiżowej nagrody International Classical Music Awards ICMA 2025. Album otrzymał również wiele pochlebnych recenzji (m.in. Radio Chopin, Ruch Muzyczny).
Koncerty Jan Brant Opera Omnia na 1000-lecie Królestwa Polskiego zaprezentują efekt prac (m.in. było to badanie krytyczne, rekonstrukcja, edycja, nagranie i wydanie płyty) nad całym dorobkiem polskiego renesansowego kompozytora, działającego w Poznaniu i Braniewie, Jana Branta.
Do projektu zaproszeni zostali Ci sami specjaliści w zakresie muzyki dawnej, którzy brali udział w nagraniu CD i koncercie premierowym. Zespołowi wokalnemu będzie towarzyszyć instrumentarium opisane w pochodzącym z czasu życia kompozytora inwentarzu zakonu Jezuitów, do którego należał Brant. Zaproszeni artyści grający na kopiach instrumentów z epoki zaprezentują kunszt niezwykle rzadko spotykanej w wykonawstwie muzyki dawnej sztuki dyminucji, w której się specjalizują, wykonując partie cynków i puzonów dla najlepszych zespołów muzyki dawnej na świecie.
Wszystkie kompozycje Jana Branta świadczą o jego znakomitym kunszcie kompozytorskim, natomiast jeden z utworów jezuickiego kompozytora, zrekonstruowana przez Pawła Pawłowicza kompozycja – „Christus natus est nobis” prezentuje szczególną wartość dla historii muzyki polskiej, ponieważ zawiera pierwszy w Polsce przykład użycia organów w kompozycji wokalnej na kształt basso continuo. Ten utwór, jako jedyny w dorobku Jana Branta posiada swój pierwowzór w chorale gregoriańskim, na którym bazuje „tenor” utworu. Podkreślając wyróżniający się element w kontekście całej twórczości kompozytora, polifonię wokalną poprzedzi w koncertach odbywających się w kościele oryginalna melodia chorałowa pochodząca z XII w.
Prezentacja muzyczna projektu bazuje na unikatowym sposobie współgrania głosów wokalnych z renesansowym instrumentarium doskonale imitującym głos ludzki (cynki imitujące głosy wysokie, puzony imitujące głosy niskie). Na podkreślenie zasługuje również sztuka dyminucji, niezwykle rzadko stosowana w polskim i europejskim wykonawstwie historycznym, której mistrzami są zaproszeni zagraniczni instrumentaliści. Innowacyjna jest także koncepcja zwrotkowa zarejestrowanych utworów, której zastosowanie argumentują renesansowe źródła piśmiennicze
Koncerty odbędą się w ramach prestiżowych polskich festiwali:
24.10.2025 r., g. 19.00
Kościół Wniebowzięcia NMP, 44-300 Wodzisław Śląski, ul. Kościelna 1, koncert w ramach Festiwalu Fide et Amore
wstęp wolny
25.10.2025 r., g. 17.00
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie, ul. Stanisława Kostki Potockiego 10/16, 02-958 Warszawa, koncert w ramach Muzyki Dawnej w Wilanowie
Bilety: www.wilanow-palac.pl/bilety/indywidualne/wybierz-bilet
26.10.2025 r., g. 19.00
Bazylika pw. św. Katarzyny Aleksandryjskiej, ul. Katedralna 3, 14-502 Braniewo, koncert w ramach Braniewskiej Jesieni
wstęp wolny
27.10.2025 r., g. 19.45
Fara Poznańska, ul. Klasztorna 11, 61-779 Poznań, koncert w ramach Poznań Katharsis Festival
Bilety: www.stage24.pl/events/katharsis2024-5640
Wykonawcy:
Exploratori Ensemble | Paweł Pawłowicz
Wiktoria Pancerz, Victoria Lerche-Kurpas | Cantus
Karol Bartosiński | Altus
Jakub Pruszek, Piotr Windak | Tenor
Paweł Pawłowicz, Mateusz Szwankowski, Michał Pancerz | Bassus
Andrea Inghisciano, Emilio Botto | Cynk
Cameron Drayton, Martyn Sanderson | Puzon barokowy
Justyna Rekść-Raubo | viola da gamba
Henryk Kasperczak | lutnia
Victoria Lerche-Kurpas, Paweł Pawłowicz | Pozytyw & regał
Agnieszka Budzińska-Bennett | Cantus, kierownictwo artystyczne
Komitet honorowy
Arcybiskup
Metropolita Warszawski Adrian Józef Galbas
Marszałek Województwa Mazowieckiego Adam Struzik
Arcybiskup
Metropolita Warmiński
Józef Górzyński
Arcybiskup Metropolita Poznański Zbigniew Zieliński
Starosta Braniewski
Leszek Dziąg
Partnerzy medialni
Sponsor strategiczny
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”,
realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.
Współorganizatorzy
Muzyka Dawna
w Wilanowie
Fundacja Promocji Sztuki im. Feliksa Nowowiejskiego