Tabulatura z muzyką Jana Branta została zrabowana przez Szwedów Polskiej Koronie podczas odwrotu po potopie szwedzkim. W roku jubileuszowym 1000-lecia Królestwa Polskiego pragniemy zwrócić muzykę Branta Polsce i zaprezentować dorobek polskiego kompozytora przełomu XVI/XVII wieku szerszej publiczności. Wybraliśmy m.in. miasta, w których Brant działał tj. Poznań i Braniewo, ale także Pałac królewski w Wilanowie, tym samym zwracając po 300 latach, zagrabione Wazom dobro.
Koncerty będą bazować na wydanym w 2024 r. albumie Jan Brant Opera Omnia (Agnieszka Budzińska-Bennett, Exploratori Ensemble, Paweł Pawłowicz), który spośród bardzo wąskiego grona polskich wydawnictw, nominowany został do prestiżowej nagrody International Classical Music Awards ICMA 2025. Album otrzymał również wiele pochlebnych recenzji (m.in. Radio Chopin, Ruch Muzyczny).
Koncerty Jan Brant Opera Omnia na 1000-lecie Królestwa Polskiego zaprezentują efekt prac (m.in. było to badanie krytyczne, rekonstrukcja, edycja, nagranie i wydanie płyty) nad całym dorobkiem polskiego renesansowego kompozytora, działającego w Poznaniu i Braniewie, Jana Branta.
Do projektu zaproszeni zostali Ci sami specjaliści w zakresie muzyki dawnej, którzy brali udział w nagraniu CD i koncercie premierowym. Zespołowi wokalnemu będzie towarzyszyć instrumentarium opisane w pochodzącym z czasu życia kompozytora inwentarzu zakonu Jezuitów, do którego należał Brant. Zaproszeni artyści grający na kopiach instrumentów z epoki zaprezentują kunszt niezwykle rzadko spotykanej w wykonawstwie muzyki dawnej sztuki dyminucji, w której się specjalizują, wykonując partie cynków i puzonów dla najlepszych zespołów muzyki dawnej na świecie.
Wszystkie kompozycje Jana Branta świadczą o jego znakomitym kunszcie kompozytorskim, natomiast jeden z utworów jezuickiego kompozytora, zrekonstruowana przez Pawła Pawłowicza kompozycja – „Christus natus est nobis” prezentuje szczególną wartość dla historii muzyki polskiej, ponieważ zawiera pierwszy w Polsce przykład użycia organów w kompozycji wokalnej na kształt basso continuo. Ten utwór, jako jedyny w dorobku Jana Branta posiada swój pierwowzór w chorale gregoriańskim, na którym bazuje „tenor” utworu. Podkreślając wyróżniający się element w kontekście całej twórczości kompozytora, polifonię wokalną poprzedzi w koncertach odbywających się w kościele oryginalna melodia chorałowa pochodząca z XII w.
Prezentacja muzyczna projektu bazuje na unikatowym sposobie współgrania głosów wokalnych z renesansowym instrumentarium doskonale imitującym głos ludzki (cynki imitujące głosy wysokie, puzony imitujące głosy niskie). Na podkreślenie zasługuje również sztuka dyminucji, niezwykle rzadko stosowana w polskim i europejskim wykonawstwie historycznym, której mistrzami są zaproszeni zagraniczni instrumentaliści. Innowacyjna jest także koncepcja zwrotkowa zarejestrowanych utworów, której zastosowanie argumentują renesansowe źródła piśmiennicze
Koncerty odbędą się w ramach prestiżowych polskich festiwali:
24.10.2025 r. Kościół Wniebowzięcia NMP, 44-300 Wodzisław Śląski, ul. Kościelna 1, koncert w ramach Festiwalu Fide et Amore,
25.10.2025 r. Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie, ul. Stanisława Kostki Potockiego 10/16, 02-958 Warszawa, koncert w ramach „Muzyki Dawnej w Wilanowie”,
26.10.2025 r. Bazylika pw. św. Katarzyny Aleksandryjskiej, ul. Katedralna, 14-502 Braniewo, koncert w ramach „Braniewskiej Jesieni”,
27.10.2025 r. Kościół pw. Najświętszego Serca Pana Jezusa i Matki Bożej Pocieszenia (Jezuici), ul. Szewska 18, Poznań, koncert w ramach „Poznań Katharsis Festival”.
Wykonawcy:
Zespół instrumentów historycznych:
Andrea Inghisciano, Emilio Botto (Włochy) – cynki
Cameron Drayton (Niemcy), Martyn Sanderson (Wielka Brytania) – puzony barokowe
Jystna Rekść-Raubo (UMFC) – viola da gamba
Henryk Kasperczak (AM Poznań) – lutnia
Victoria Lerche-Kurpas (AM Katowice) pozytyw/regał
Paweł Pawłowicz (AM Bydgoszcz) pozytyw/regał
Zespół Wokalny Exploratori Ensemble:
soprany: Wiktoria Pancerz, Agnieszka Budzińska-Bennett (Szwajcaria) – opieka artystyczna, Victoria Lerche-Kurpas
kontratenor: Karol Bartosiński
tenory: Jakub Pruszek, Piotr Windak
baryton: Paweł Pawłowicz (kier. art.)
bas: Mateusz Szwankowski
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.


